Tips voor omgaan met stress

tips omgaan met stress
Foto tijdens een van mijn wandelingen rond de abdij van Westmalle

Een vraag die ik regelmatig krijg is “Omgaan met stress, hoe doe je dat?” Dat is een ruime vraag natuurlijk want stress kan individueel sterk verschillen. Ik krijg bijvoorbeeld veel stress van spreken voor grote groepen, mijn partner is er een kei in en doet het alsof het zijn tweede natuur is.
Ongeacht de persoonlijke verschillen wil ik je toch graag enkele tips meegeven die voor mij werken.

1. Plan mini-me-time
Niks moeilijk aan. Geen al te uitgebreide plannen, gewoon enkele minuutjes de pauzeknop indrukken doorheen je dag.
Wat ik daarmee bedoel? Je hoeft echt geen opvang dag verlof te nemen en opvang voor je kids te regelen zodat je dat dat welness-kuuroord kan plannen. Wat ontspant je? Hou het simpel:
– klap je laptop toe en drink met aandacht van je warme thee
– kruip een half uurtje vroeger in bed en luister naar die Podcast (tip: via de app Spotify vind je massa’s gratis luisterafleveringen, gratis!)
– sta iets vroeger op en geniet van je kopje koffie boven de krant die je nu in alle rust écht kan lezen
-…

Mijn mini-me-time vul ik heel vaak in met een wandeling. Ik woon dan ook bij een prachtig bos waar vlakbij de abdij van Westmalle. Sinds de corona-periode neem ik mensen mee in die natuur en doen we al wandelend consultaties. Misschien iets voor jou? Je leest er meer over op de pagina “Hoe Werkt Het“.

2. Maak een planning
Ook hier weer, maak het niet te ingewikkeld. Ik heb de gewoonte van een aantal steekwoordjes te noteren voor de volgende dag. Dat zijn niet per sé to do’s maar wel dingen waar ik aan moet denken.
Hoe mijn steekkaart-planning er voor vandaag bijvoorbeeld uit ziet:
> kids naar oma en opa brengen
> masterclass online volgen
> levering gordijnen
> lees tekst opleiding
> spaghetti
> Jeroen pikt boys op
Door vooraf een beetje structuur in mijn dag te steken, voorkom ik dat mijn brein op hol slaat als het aan al die to do’s denkt. Ik heb overigens wel een do do lijstje, hoor, daar selecteer ik soms dingetjes uit als ze in de planning van de volgende dag passen. Zoals mijn to do voor vandaag: een tekst doornemen van de opleiding die ik volg.

3. Praat
Een manier om de vinger aan je eigen pols te houden, om na te gaan of je nog OK bent want stress ervaren is menselijk maar chronische stress kan tot problemen leiden. Erover praten is misschien niet altijd een evidentie omdat er niet echt iemand is tegen wie je kan praten, of je hebt geen zin om erover te praten. Enkele alternatieven die ik zelf wel eens toepas:
– ik typ het uit in een e-mail die ik naar mezelf stuur
– ik spreek het hardop uit en neem het op
– in What-sapp zit een functie waarmee je spraakberichten kan sturen. Dan neem ik snel zo eentje op en stuur het naar een vriendin.

Geraak je er zelf niet uit? check: www.vindeentherapeut.be 

Ik ben heel benieuwd naar wat jouw tips zijn om om te gaan met stress.
Deel jouw tips in de reactie hieronder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *